Létání, při kterém nemusím hledět na to, co řeknou bodovači, létání sobě pro radost, po kterém jedu z letiště spokojený. Nutno poznamenat, že jsem milovníkem klasické přesné akrobacie, kdy fungují aerodynamické zákony a pohyb modelu po obloze je nadmíru plynulý a elegantní, tak, jak se nám to tolik líbí u skutečných akrobatických speciálů.
Dále jsem přesvědčen, že k modelařině též patří dlouhé (většinou zimní) večery, trávené při vymýšlení a stavbě modelů. Je to přece báječná relaxace a radost z tvůrčího koníčka. V dnešní době hotových modelů jsem sice za podivína, ale vězte, že se s tím dá docela dobře žít.
Mám slabost pro ruské akrobatické speciály Su, měl jsem jich více, v různých velikostech a s různými pohony. Po dobrých zkušenostech s nimi jsem se rozhodl i pro tento trochu větší s elektropohonem.
Stavbu začínám první osou na budoucím výkresu, vše kreslím ve vhodné aplikaci na PC. Pokud víte, že díly nebudete vyřezávat lupenkovou pilkou, je radostí vymýšlet spoustu zámků, složitějších tvarů a odlehčovacích otvorů. Když je konstrukce modelu hotová, není problém připravit jednotlivé díly pro CNC frézku. Poté můj kamarád Pavel Tošovský (PT model) rozezní její symfonii a pláty se všemi díly modelu jsou na světě.
Konstrukce modelu je přizpůsobena klidnému elektropohonu bez vibrací a jeho jednodušší zástavbě. Na druhou stranu si však musíme uvědomit, že při hmotnosti pohonných akumulátorů cca 1,6 kg a při akrobatických obratech s přetížením často nad hranicí 10 g je nutné věnovat náležitou pozornost jejich uložení a upevnění.
Většina trupu je z topolové překližky, namáhaná místa kolem motoru, podvozku a uložení trubky křídla jsou z březové překližky, nosníky jsou smrkové. Ocasní plochy jsou z balzy, pouze tvarové stojiny z topolovky. Po zkušenostech s předchozími modely jsem se u žeber křídla vrátil k plné balze tloušťky 3 mm. Proti i hodně odlehčené topolovce vychází mnohem lehčí a nejsou tak křehká. Větší cena balzy je kompenzována cenou frézování, kterého je u balzy podstatně méně. Na balzové nosníky a potahy používám balzu do hmotnosti 120 g/dm3. Mnohem větší využití balzy při konstrukci modelu (než je nyní módním trendem) se projevilo nižší hmotností draku při zachování požadované pevnosti i tuhosti.
Výhodou je rychlá stavba, sestavení připomíná Lego. Všechny díly sesadíte na zámky, zkontrolujete rovinnost a zalepíte vteřinovým lepidlem. Vše lepím řídkým a středním vteřiňákem HVP (a to i partie kolem motoru a podvozku), větší plochy disperzním lepidlem a potahy torzní skříně křídla epoxidem s microbalonem.
Dále je na modelu něco laminátu (motorový kryt, chladič oleje a žaluzie), něco duralu (trubky křídla a VOP, podvozek), něco uhlíku (rowing a trubky) a něco fólie na kabině. Potah je z Oracoveru, proužky a linky z Orasticku a Oratrimu, nápisy vyřezány z aranžérské fólie.
rozpětí: 2 400 mm
délka: 1 985 mm
letová hmotnost: 9 kg
Model je řízen systémem Duplex od fy JETI model. Palubní instalace je rozdělena do dvou samostatných větví, mechanicky i galvanicky oddělených. Každá větev má svůj zdroj (2x článek Li-Ion 1300 mAm), Maxi bec a přijímač R8. Každá větev ovládá serva v jedné polovině modelu. Vysílač Jeti Duplex DC-16 je nastaven do režimu Dual Path. To znamená, že každý z jeho dvou VF modulů komunikuje s jedním přijímačem, cesta signálu je zdvojena a spolehlivost je neskutečná. I při výpadku jedné větve přivedeme model s polovinou funkčních serv bezpečně na zem.
Dalším bezpečnostním prvkem je "opačné" zapojení mechanického vypínače Maxi
becu, jeho vypnutím zapínáme palubní napětí. Při jeho poruše, nebo při
přerušení přívodního kabelu, zůstává zachována funkce přijímací části, pouze
nepůjde vypnout. Paralelní řazení (zdvojení) jakéhokoliv zařízení prostě
přináší jeho vyšší spolehlivost. Ta jsou digitální, značky Hitec. Na křidélka a VOP 10 kg HS-5985 MG (4 kusy)
a na SOP 20 kg HS-7955 TG. Motor AXI 5345/18 HD Gold line s vrtulí Fiala 26/12 E, regulátor JETI Mezon
135 Opto, napájení motoru články Ion Power 2,1 Ah od Jeti model, v modelu jsou
dvě sady 6S3P, celkem tedy 12 článků o celkové kapacitě 6,3 Ah. Parametry pohonu jsem naměřil následující: Systém Duplex nabízí uživatelsky velice přívětivý systém telemetrických
údajů a při využití řady měřicích senzorů můžeme mít údaje z modelu v reálném
čase snad o všem, na co si vzpomeneme. Regulátory Mezon poskytují údaje o
všech parametrech pohonu, vysílače DC/DS je umožní zobrazit na displeji,
uložit si je do paměti a nebo si nastavit alarm na jakoukoliv veličinu. Toho využívám zejména na parametru odebrané kapacity, kdy mám nastaven
alarm na hodnotu 4 200 mAh. Při odebrání této kapacity mě příjemný dívčí hlas
upozorní a jdu na přistání. Tím šetřím akumulátory, protože hluboké vybíjení
jim velice škodí a neúměrně snižuje jejich životnost. V tomto režimu se doba akrobatického letu pohybuje mezi 8 až 11 minutami.
Pohon je svým letovým projevem plně srovnatelný s dobrým benzinovým motorem 60
až 70 cm3. Sůčko plní moje představy o modelu na klasickou akrobacii, stejně jako jeho
předchůdci. Létá rovně ve všech (i ostrých) tažených a tlačených obratech, ve
všech režimech se chová naprosto neutrálně (dolů, nahoru, na zádech, v
nožových částech obratů). Tlusté profily (16 % na křídle a 12 % na ocasních
plochách) neskutečně "drží", jak při minimálce, tak i při prudkých obratech ve
vyšších rychlostech. Při sestupném letu se model nerozbíhá, čemuž kromě
tlustých profilů napomáhá i velká čelní plocha trupu. Sůčko létá s chutí a
vždy si to na letišti spolu užijeme. Psáno pro RCM Bedřich Janáček Kliknutím se dostaneteServa
Pohon
Plný plyn proud A napětí V otáčky ot/min příkon kW
Staticky na zemi 87 39 5328 3,4
Horizontální let 58 41 6079 2,4
Vertikální let (kolmo vzhůru) 84 39 5352 3,2
Systém Duplex
Letové vlastnosti
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.