Novoměstská
inspirace

Novoměstská
inspirace

Kolib?ík Gustava Bu?ka

Originál modelu navrhl a postavil známý konstruktér a výrobce motorů pro modeláře pan Gustav Bušek z Prahy v roce 1944. Původní model poháněl motor Kubíček 1 cm3.

Tento typ mě zaujal zajímavou kabinkou tzv. "tramvajového typu" a kruhovým krytem motoru imitujícím hvězdicový motor. Celý model je postaven z materiálu uvedeného na výkresu, je to překližka, smrkové nosníky, dýha, bambus a  "ždibec" balsy . Samozřejmě nechybí ocelový drát na podvozek a kování vzpěr. Jediné úpravy které jsem proti plánku provedl jsou tyto, řízená plovoucí výškovka, ovládání "fletneru" (směrovky ) a úprava předku trupu pro použití motoru MP-JET .040 Classic. Ještě jsem zhotovil spodní část trupu pod kabinou oddělávací pro přístup k elektronice. Model má ovládanou směrovku a výškovku, serva jsou 9 gramová (Model Craft Conrad ). Přijímač je čtyř kanálový JETI Duplex napájený NiMh akumulátory(Enelop) AA o kapacitě 800 mA/h . Pohonný motor MP-JET .040 Classic je detonační o zdvihovém objemu 0,6 cm3 a  pohání vrtuli 8x4. V této konfiguraci s původní nádrží na 2 cm3 má zhruba 2,5 minuty chodu.

Pro výrobu žeber křídla jsem si zhotovil šablonu ze sklotextitu (deska pod plošné spoje) , kterou jsem opatřil hroty z ohnutých špendíků . Po přitisknutí na desku překližky jsem tvar žebra několikrát objel ostrým nožem (skalpel apod.) zhruba do 1/2 tloušťky materiálu a podle této drážky žebro doříznul lupenkovou pilkou. Drážka dobře vede list pilky a nemusíme pak žebra tolik brousit.

Křídlo u tohoto modelu není samonosné, na trupu jsou krátké bambusové kolíky a vzepětí křídla je dáno funkčními vzpěrami. Vzepětí není na plánku uvedeno , tak jsem odměřil délku vzpěr a na křídlech vzdálenost úchytů a co vyšlo to tam je.

Potah modelu je z materiálu VLIES, barevné doplňky jsou zhotoveny z barevného tenkého papíru a tuše (černé orámování). Nápisy jsou vytištěny na laserové tiskárně na barevný papír. Celý model je důkladně natřen nitrolakem který zatáhne oka v potahu a ochrání model před odstřikujícím olejem z motoru ( toho oleje je skutečně dost).

Letové vlastnosti jsou dobré, jen toho výkonu motoru bych snesl více, na plnou nádržku model bez termiky zvládá let v trvání cca 4 minut.

Základní technické údaje:

Rozpětí: 1000 mm

Délka: 780 mm

Hmotnost: 350 g (volně létající originál)/460 g (RC replika)

Drobná poznámka k hmotnosti originálního modelu: Použitý motor Kubíček má téměř dvojnásobnou hmotnost než použitá 0,6–tka. Hmotnost kostry bez potahu mi vyšla cca 320 g. Takže údaj z plánku je spíš zbožné přání konstruktéra než realita.

Radek Lábus
Modelklub Elton
Nové Město nad Metují

KolibrikBusek_01a
KolibrikBusek_01b
KolibrikBusek_02
KolibrikBusek_03
KolibrikBusek_04
KolibrikBusek_05
KolibrikBusek_06
KolibrikBusek_08
KolibrikBusek_09
KolibrikBusek_10
KolibrikBusek_15
KolibrikBusek_16
KolibrikBusek_18
KolibrikBusek_19
KolibrikBusek_20
KolibrikBusek_21
KolibrikBusek_22
KolibrikBusek_24
KolibrikBusek_26
KolibrikBusek_27

Kliknutím se dostanete
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.