Originál modelu navrhl a postavil "Pinky" Fruchtman v roce 1940 podle pravidel kategorie Class A (kategorie volných modelů poháněných benzinovým motorem). Model prý vynikal pomalým klouzavým letem.
Moje replika modelu je poháněná elektromotorem SPEED 400/6V s vrtulí APC 6"x 4", napájení obstarává dvoučlánek LiPo RAY 860 mAh . Otáčky jsou řízeny regulátorem JETI JES 20 plus, kormidla ovládají 8gramová serva Futaba.
Celý model je postaven podle původního výkresu který uveřejnil časopis Model Airplane News v roce 1941. Jedinou změnou (kromě osazení modelu el. motorem a řízení ocasních ploch pomocí Rc výbavy) je použití smrkového nosníku v kombinaci s balsou na horní nosník křídla. Upozornění pro případné stavitel modelu tento plánek je možné stáhnout na Outerzone, ale výškovka je nakreslena s větší hloubkou, než je na bokorysu trupu! Takže nejprve překleslit a zkontrolovat rozměry. To platí téměř pro všechny staré plánky.
Celý model je postaven z balzy s výjimkou trupu, kde jsou na hlavní pásnici použity nosníky z tvrdého dřeva, a první trupové přepážky z překližky 3 mm. Balsu na ocasní plochy vybereme tu nejlehčí co máme, protože trup má krátkou přední část. Můj model jsem musel dovážit do přední části 55 gramy zátěže, abych dostal těžiště na správné místo. Potah modelu je z vliesu, který jsem obarvil malířskými barvami (na skle molitanovým válečkem), po vypnutí pomocí fénu je 2x natřen vrchním lesklým lakem (štětcem je to lepší než stříkáním, lépe se zatáhnou oka ve vliesu). Na modelu je v motorovém prostoru umístěna imitace spalovacího motoru která slouží jako přívod chladícího vzduchu k elektromotoru a regulátoru, ale hlavně má za účel ukrýt elektromotor. Neboť pohled na elektromotor způsobuje u "ortodoxních" stavitelů historických modelů infarktové stavy!
Model ovládá vysílač FUTABA FF 9 s modulem DUPLEX 2,4 GHz a 4 kanálový přijímač Duplex.
Létání s modelem je vcelku bezproblémové, pouze si musíte zvyknout na to že zejména v motorovém letu se snaží model neustále vyrovnávat vaše pokusy o uvedení modelu do zatáčky. To znamená že zatáčky prolétává "chůzí opilého námořníka". V bezmotorovém letu jde model vytrimovat do ploché zatáčky a můžete se kochat jeho pomalým kluzem . První let bez velkého hledání podvečerní termiky trval 23 minut, jinak bez termiky je čas letu zhruba 15 minut. Doba chodu motoru je 5 min.
Rozpětí: 40" (1012 mm)
Délka: 30,5" (775 mm)
Hmotnost: 18 oz (511 g originál)/(520 g replika)
Radek Lábus
Modelklub Elton
Nové Město nad Metují
Kliknutím se dostanete
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.