Letošní ročník leteckého show ILA v Berlíně jsme navštívili stylově - největším létajícím dvouplošníkem na světě, legendární An-2. Škoda, že jsem neviděl zvenku, jak nás na letišti Schoenefeld navádí na stojánku "followmíčko" - bylo to totiž žlutočerně kostkované autíčko Smart. Z něj pak vystoupil muž, který "andulu" s evidentní nostalgií pohladil a dokonce mi i málem vytrhnul z ruky schůdky, aby je mohl na zřejmě jemu dobře známý éroplán zavěsit sám.
Zajímavý byl i odlet, před nímž naši piloti prošli třemi bezpečnostními kontrolami a čtvrtou potom společně s celým osazenstvem "anduly". Po skutečně zevrubném prozkoumání nabyl letištní personál přesvědčení, že si opravdu náš éroplán nehodláme unést a tak nás k němu pustil.
Popis technických specialit nechám na odbornících. Zde se jen přiznám k tomu, že jsem nepočítal s tím, jak mne zaujme předvedení tří reprezentantů rodiny Airbusů - ten nyní nejslavnější, létající hangár pro vzducholodě A380, je opravdu zvláštní ryba. Pěkná je pořádně modernizovaná Wilga, která si v hodně čerstvém větru bez potíží poradila i vlekem tří akrobatických větroňů Lo-100. Pochopitelně mě oslovili i válečníci, byť zvláštní alotria nepředváděli. Zato takový bojový vrtulní Apache - jak si může takovýto aparát lehnout během letu na bok (byť jen na chvilku) a pak zase pokračovat v letu? Překvapila i potěšila mne přítomnost řevničovského modelářského továrníka - Karel Hacker v české expozici nabízel bezpilotní průzkumný prostředek.
Za laskavé poskytnutí fotografií děkuji Otovi Šaffkovi.
Vladimír Hadač
Kliknutím se dostanete
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.